loading...
کلام پاک
محمدحسین احمدزاده بازدید : 31 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)

انسان ها براي اين که از زندگي موفق و سعادتمندي بهره مند شوند نيازمند برقراري ارتباط صحيح هستند، ارتباطي که براساس احترام متقابل توام با ادب و محبت باشد. يکي از ارتباطات بسيار مهم هر انساني ارتباط با همسر مي باشد که در موفقيت و احساس رضايت از زندگي زناشويي بسيار مؤثر است.

مهارت کلامي
 
مهارتي که خانواده ها به کار مي برند تا زندگي خوب، شاداب و جذابي داشته باشند. وقتي ما ارتباط خوبي با هم در منزل برقرار مي کنيم، تغييرات فيزيولوژيک و بيولوژيک در ما رخ مي دهد و مواد بيوشيمايي مغز در هنگام صحبت کردن طرفين بيش از حد ترشح مي شود که اين امر در داشتن يک زندگي سالم و شاداب مفيد خواهد بود. اگر زن و شوهر با هم خوب حرف بزنند هورمون هاي نشاط آور مغز ترشح مي شود و عملکرد آن ها و انگيزه و نشاط شان به صورت فوق العاده خود را نمايان مي کند؛ اما اگر نياز ارتباط کلامي برآورده نشود هورمون هاي استرس در مغز شروع به ترشح مي کنند و عملکرد سلول هاي جلوي مغز را مختل مي کنند و اين مي شود که خانم دچار فراموشي مي شود و اطلاعات ذهنش تحليل مي رود.

مهارت کلامي اکتسابي است
 
اگر يکي از زوجين نحوه محبت کردن را آموزش نديده باشد اعتقاد براين است که مي تواند خود را اصلاح کند چرا که اين مهارت اکتسابي است و آن ها با غني کردن گنجينه لغات شان مي توانند اين مهارت را در خود تقويت کنند.

زبان، ارتباط کلامي با جر و بحث؟!

زبان ابزاري است که هم ارتباط عاطفي را تشديد مي کند هم به جر و بحث هاي زناشويي دامن مي زند. تحقيقات نشان داده است که بسياري از مشکلات مثل معده، هنجره و... ناشي از اضطراب و استرس است اکثراً نشأت گرفته از جر و بحث هايي است که در ميان زوجين پيش مي آيد، اين جاست که ارزش و جايگاه زبان و مهارت کلامي نمايان مي شود و نمود مي کند. چه نيکوست که زن و شوهر زبان را صرف محاوره هاي دلنشين که عشق را در زندگي آن ها جاري سازد بکنند. گفتگو راه تخليه هيجانات است و اين امر هم نبايد يک طرفه باشد و مستلزم اين است که در دو طرف تجلي پيدا کند. و اما... چه لغاتي به کار ببريم؟ جواب ساده و مستقيم باشد، حتي الامکان در لفافه صحبت نکنيم و از عملکرد طرف مقابل تعريف و تمجيد نمائيم. استفاده از لغاتي که قدرداني کننده اند مثل متشکرم از اين که ظرف هاي غذا را شستيد. به کار بردن لغاتي که حالت جرأت دهندگي به طرف مقابل دهد. پرهيز از عبارات دستوري را فراموش نکنيم. استفاده از کلماتي که جنبه مهر آميز و مهرباني داشته باشد و در واقع ارتباط کلامي بين زن و شوهر بايد از جنس مهرباني باشد. حواس تان باشد، تن صداي انسان در انعکاس محبت بسيار تأثير گذار است. در ارتباط کلامي خويشتن داري را فراموش نکنيد و بردبار و صبور باشيد چرا که ممکن است نظرات متفاوت نظر خودتان را بشنويد نبايد عصباني شويد. لغاتي به کار ببريم که حالت تواضع و فروتني داشته باشد به خصوص در مواقعي که تقاضايي داشته باشيم. اگر مي خواهيد به هدف برسيد، اين دستورالعمل ها را به کار بنديد. لغاتي که مهم اند و بار عاطفي فراوان دارند را ليست کنيم و در جاهاي مختلف خانه بزنيم مثل جلو آئينه. به مدت يک هفته تمام لغاتي را که معناي عشق دارند يادداشت کنيد. هرکجا کلمه اي عاشقانه ديديد به خاطر بسپاريد يا از آن نت برداريد. براي همسرتان نامه عاشقانه بنويسد. جلوي خانواده خودتان و همسرتان از او تعريف کنيد. توانمندي هاي همسرتان را شاخص کنيد، ظرفيت ها و پتانسيل هايش را بگوئيد. در جايي که بچه ها هستند از پدر يا مادر بد گويي نکنيد، پدر در غياب مادر يا مادر در غياب پدر از همسرتان تمجيد کنيد. لقب هاي نيکو به هم بدهيد حافظ بخوانيد تا دايره لغات تان دراين مورد زياد شود. يک بيت شعر براي همسرتان بگوئيد. جلوي آينه بايستيد و مهارت هاي بالا را تمرين کنيد. اگر راه هاي بالا را امتحان کرده ايد و جواب نگرفته ايد با ما باشيد. زن و شوهر بايد بدانند که با يکديگر متفاوت هستند خانم ها کلامي اند و آقايان بصري اند و مي بينيد. بسياري از خانم ها از کم حرف زدن شوهرشان در منزل گله دارند، راه کار عملي زير را پياده کنيد تا به جواب برسيد، وقتي همسرتان به منزل مي آيد يک ليوان به او آب دهيد تا بخورد بعد يک ليوان چايي تازه دم کمرنگ براي او بياوريد. سپس يک بشقاب ميوه آورده و ميوه ها را در بهترين ظرف قرار دهيد. بعد از او بخواهيد تا کمي استراحت کند، نگران نباشيد تا صبح نخواهد خوابيد، او حتماً گرسنه خواهد شد و براي شام بيدار مي شود وقتي شام را خورد حتماً فرصتي پيش خواهد آمد تا با هم به گپ و گفتگو بنشينيد.

نقش ارتباط غير کلامي در تقويت ارتباط کلامي

ارتباط غير کلامي در کمک به ارتباط کلامي مثل ژست هاي صورت، حالات عاطفي در چهره، خطوط چهره همگي در اثر گذاري ارتباط کلامي بسيار مؤثر خواهد بود. زن و شوهر وقتي به هم حرف مي زنند بايد به هم نگاه کنند در واقع ارتباط چشمي با هم برقرار کنند و اگر ارتباط غير کلامي درست ايجاد نشود ارتباط کلامي به صورت ناقص صورت مي گيرد و ممکن است طرفين آسيب ببينند. هفته اي يک بار گفتگو خانوادگي ترتيب دهيد. اگر اعتراضي داريد محترمانه بيان کنيد. يادتان باشد وقتي به انساني با استدلال قوي تبديل خواهيد شد که مهارت گفتگوي صحيح را در خود تقويت کنيد، مشورت کنيد و به پيشنهادات اطرافيان بها دهيد تا با اين کارها کودکان شما برترين آموزش ها را از دل خانواده برداشت کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 24
  • بازدید کلی : 763